Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub miasta w Polsce, niezależnie od adresu zameldowania. Wniosek musi zostać złożony osobiście w urzędzie w obecności urzędnika, który potwierdzi tożsamość i obywatelstwo wnioskodawcy. Nie można wysłać wniosku pocztą lub kurierem ani umieścić go w paczkomacie. Obecnie nie ma już konieczności umawiania się na wizytę, jednak rezerwacja wizyty pozwoli skrócić czas oczekiwania.
Formularz wniosku jest dostępny w systemie elektronicznym i jest wypełniany przez urzędnika na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych z rejestru PESEL. Wnioskodawca musi dołączyć aktualne zdjęcie o określonych wymiarach i parametrach technicznych.
Kluczowe informacje
- Wniosek można złożyć w każdym urzędzie gminy lub miasta w Polsce.
- Wniosek musi być złożony osobiście w obecności urzędnika.
- Konieczne jest dołączenie aktualnego zdjęcia spełniającego wymogi techniczne.
- Nie ma konieczności umawiania się na wizytę, ale rezerwacja skraca czas oczekiwania.
- Formularz wniosku jest dostępny elektronicznie i wypełniany przez urzędnika.
Wprowadzenie do dowodu osobistego
Od 4 marca 2019 roku wszystkie wydawane dowody osobiste to e-dowody z warstwą elektroniczną. Dzięki tej technologii, e-dowód umożliwia posiadaczowi korzystanie z certyfikatu podpisu osobistego, który ma taki sam skutek prawny jak podpis własnoręczny w kontaktach z podmiotami publicznymi.
Aby aktywować certyfikat podpisu osobistego, posiadacz e-dowodu musi ustawić 6-cyfrowy kod PIN przy odbiorze dokumentu. Następnie może on korzystać z podpisu osobistego do załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną, na przykład za pomocą aplikacji mObywatel.
Dodatkowo e-dowód zawiera także funkcję logowania i uwierzytelniania, zabezpieczoną 4-cyfrowym kodem PIN. Pozwala to na bezpieczne uwierzytelnianie tożsamości cyfrowej posiadacza dokumentu.
Funkcja | Opis |
---|---|
Certyfikat podpisu osobistego | Zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie, który ma taki sam skutek prawny jak podpis własnoręczny. |
Logowanie i uwierzytelnianie | Zabezpieczone 4-cyfrowym kodem PIN funkcje umożliwiające bezpieczne uwierzytelnianie tożsamości cyfrowej posiadacza e-dowodu. |
Aplikacja mObywatel | Umożliwia korzystanie z podpisu osobistego do załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną. |
Kiedy składać wniosek o wydanie dowodu osobistego
Zgodnie z informacjami z drugiego źródła, wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć jak najszybciej w następujących przypadkach: ukończenie 18 lat, zmiana danych osobowych w obecnym dowodzie (np. nazwisko), zmiana wyglądu uniemożliwiająca rozpoznanie, utrata lub uszkodzenie obecnego dowodu, unieważnienie certyfikatów w dowodzie, podejrzenie kradzieży tożsamości. Wniosek należy także złożyć, jeśli posiadany dowód traci ważność lub nie jest e-dowodem, a wnioskodawca chce mieć taką kartę.
Od osób powyżej 12. roku życia pobierane są obowiązkowo odciski palców. Nie ma konieczności wymieniania dowodu w przypadku zmiany adresu zameldowania lub nazwy miejscowości urodzenia.
Powód złożenia wniosku | Wymagane działanie |
---|---|
Ukończenie 18 lat | Złożenie wniosku o pierwszą kartę dowodu osobistego |
Zmiana danych osobowych (np. nazwisko) | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Zmiana wyglądu uniemożliwiająca rozpoznanie | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Utrata lub uszkodzenie obecnego dowodu | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Unieważnienie certyfikatów w dowodzie | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Podejrzenie kradzieży tożsamości | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Ważność dowodu wkrótce się kończy | Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu |
Posiadany dowód nie jest e-dowodem | Złożenie wniosku o wydanie nowego e-dowodu |
Przygotowanie do złożenia wniosku
Jeśli chcesz złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną, musisz posiadać profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego lub certyfikat podpisu osobistego z Twojego e-dowodu. Pamiętaj, aby dołączyć do wniosku aktualne zdjęcie spełniające ścisłe wymogi techniczne.
W przypadku, gdy dowód osobisty jest wydawany z powodu podejrzenia kradzieży tożsamości, powinieneś załączyć dokumenty potwierdzające to zdarzenie, np. pismo z firmy informujące o wycieku Twoich danych osobowych. Nie ma konieczności składania wniosku w formie papierowej – wszystkie formalności możesz załatwić online.
Wymagane dokumenty | Załączniki |
---|---|
|
|
Dzięki tym przygotowaniom, proces złożenia wniosku online będzie dla Ciebie łatwy i sprawny.
Proces składania wniosku o wydanie dowodu osobistego
Zgodnie z informacjami z drugiego i trzeciego źródła, proces składania wniosku o dowód osobisty online wygląda następująco: wnioskodawca loguje się na stronie gov.pl, wybiera powód ubiegania się o dowód, wskazuje urząd, w którym w ciągu 30 dni złoży odciski palców i podpis, decyduje, czy chce mieć certyfikat podpisu osobistego, dołącza zdjęcie i inne wymagane załączniki, sprawdza poprawność danych na wzorze dowodu, uzupełnia dane kontaktowe, a następnie podpisuje wniosek elektronicznie.
Po złożeniu wniosku wnioskodawca otrzymuje na skrzynkę ePUAP i e-mail numer wniosku oraz nazwę urzędu, w którym należy go uzupełnić.
Odbiór gotowego dowodu osobistego
Zgodnie z informacjami z drugiego i trzeciego źródła, dowód osobisty jest wydawany w ciągu 30 dni od uzupełnienia wniosku w urzędzie gminy. Gotowy dowód należy odebrać osobiście w urzędzie, który przyjął wniosek. Jeśli wnioskodawca wyjedzie za granicę między złożeniem wniosku a odbiorem dowodu, może go odebrać po powrocie do kraju.
Przy odbiorze e-dowodu wnioskodawca może ustalić 4-cyfrowy kod PIN do logowania i 6-cyfrowy kod PIN do podpisu osobistego. Otrzyma także kod PUK do e-dowodu, który może odebrać w urzędzie w dowolnym momencie.
Czynność | Opis |
---|---|
Odbiór dowodu | Dowód osobisty należy odebrać osobiście w urzędzie, który przyjął wniosek. |
Termin odbioru | Dowód jest wydawany w ciągu 30 dni od uzupełnienia wniosku w urzędzie. |
Kody PIN i PUK | Przy odbiorze e-dowodu można ustalić kody PIN do logowania i podpisu osobistego. Otrzyma się także kod PUK do e-dowodu. |
Certyfikat podpisu osobistego
Certyfikat podpisu osobistego to zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie, który ma taki sam skutek prawny jak podpis własnoręczny w kontaktach z urzędami. Jako posiadacz e-dowodu, możesz aktywować certyfikat podpisu osobistego przy odbiorze dokumentu, ustawiając 6-cyfrowy kod PIN. Następnie możesz korzystać z podpisu osobistego do załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną, np. przy użyciu aplikacji eDO App na smartfonie lub za pomocą dedykowanego czytnika na komputerze.
Zastosowanie certyfikatu podpisu osobistego pozwala na logowanie i uwierzytelnianie w różnych systemach, zapewniając bezpieczną i wygodną identyfikację cyfrową. Możesz w ten sposób potwierdzać swoją tożsamość i autoryzować dokumenty elektroniczne z taką samą mocą prawną, jak podpis odręczny.
Korzystanie z podpisu osobistego w e-dowodzie to nowoczesne i wygodne narzędzie, które znacznie ułatwia załatwianie spraw urzędowych bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Wystarczy, że masz przy sobie swój e-dowód i znasz swój kod PIN, by w prosty sposób potwierdzać swoją tożsamość i autoryzować dokumenty elektronicznie.